Sunday, March 4, 2012

Berhati-hati Berdusta Atas Nama Nabi SAW!!!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Pertamanya, ana menulis tentang artikel ini bukan untuk saja-saja tetapi sudah menjadi tanggungjawab sebagai umat Islam untuk saling tegur-menegur.

Zaman sekarang ini ana lihat umat Islam sudah tidak mengambil berat tentang larangan Rasulullah sallahu'alaihi wasallam supaya jangan berdusta atas nama beliau(Muhammad saw).Perkara ini telah disebut di dalam hadis yang mutawatir:
                                            "من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار"
maksudnya: "Barangsiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, bersiap-sedialah dengan tempat duduknya di neraka".(HR Bukhari)

Hadis di atas telah diriwayat lebih 70 sahabat. Ini menunjukkan apabila ingin menyampaikan sesuatu hadis dengan menggunakan nama nabi saw perlulah diteliti keshahihannya.

Sebab lain ana menulis artikel ini juga adalah kerana sahabat ana ada menjumpai hadis yang tidak pernah didengarinya melalui facebook. Apabila sahabat ana tanya kepada tuan penyebar hadis tersebut tentang keshahihannya, dijawab hadis riwayat bukhari dan hadis tersebut masyhur. Apabila sahabat ana tanya kepada seniornya yang pakar dalam bidang hadis, senior tersebut mengatakan hadis tersebut ganjil dan tidak pernah didengari, matannya pun meragu-ragukan. Walaupun sesuatu hadis itu masyhur tidak semesti hadis tersbut adalah shahih,Wallahu'alam.

Disiplin dalam menyampai sesuatu hadis hendaklah kita menyebut status sesuatu hadis yang kita ingin sebarkan tidak kiralah hadis tersebut shahih,hasan,dhaif dan maudhu'.

Berdusta atas nama nabi tidak sama berdusta atas nama orang lain sebagaimana sabda Rasulullah saw:"Sesungguhnya berdusta atas namaku tidaklah sama berdusta atas nama orang lain, barangsiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja maka siap-sedialah tempat duduknya di neraka"(HR Bukhari)

Rasulullah sudah menegaskan sesiapa saja yang berdusta atas nama beliau sudah tersedia tempatnya di neraka. Oleh itu, kita sebagai umat Islam perlu berhati-hati apabila ingin menyampaikan sesuatu hadis dengan menggunakan nama Rasulullah saw perlu diteliti keshahihannya.

Nasihat ini ana tujukan kepada diri ana khususnya dan kepada sahabat-sahabat yang membaca blog ana ini umumnya. Janganlah hanya kerana ingin meraih like difacebook kita sanggup berdusta atas nabi saw. Sekiranya ingin menyebarkan penulisan ini, sebarkanlah supaya ia menjadi peringatan kepada sahabat-sahabat yang lain, tidak perlu meminta izin dan sekiranya ada salah tegurlah ana yang dhaif ini...Wallahu'alam.

1 comment:

  1. Ramai yang sedang rancak menyebarkan hadis palsu sekarang.. Allahu :'(

    ReplyDelete