Tuesday, August 7, 2012

Mencari Malam al-Qadr

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


   Ramadan semakin hampir ke penghujungnya. Mungkin sekarang ini ramai umat Islam yang bersungguh-sungguh serta berlumba-lumba untuk melakukan ibadat untuk mendapat keberkatan serta keampunan daripada Allah jalla wa 'ala pada bulan yang mulia ini.

   Sebagaimana sabda Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam:
"Barangsiapa yang berpuasa Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala maka akan diampunkan dosa-dosanya yang lalu" (Muttafaqun 'alaih)
Pada hujung bulan yang mulia ini terdapat satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan yang dinamakan sebagai Lailat al-Qadr. Pada malam ini jugalah al-Quran diturunkan kepada Baginda sallallahu'alahi wasallam. Sebagaimana yang disebut di dalam al-Quran di dalam surah al-Qadr ayat 1-5,
Allah berfirman: "Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Qur'an pada malam Lailatul Qadar, tahukah engkau apakah malam Lailat al-Qadr itu? Malam Lailat al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan, pada malam itu turunlah malaikat-malaikat dan Jibril dengan izin Allah Tuhan mereka (untuk membawa) segala urusan, selamatlah malam itu hingga terbit fajar."
Pada malam tersebut dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah,
Allah berfirman: "Sesungguhnya Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkahi dan sesungguhnya Kami-lah yang memberiperingatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah, (yaitu) urusan yang besar dari sisi Kami. Sesungguhnya Kami adalah maha mendengar lagi maha menngetahui". (ad-Dukhan: 3-6)
Keutamaannya sangat besar kerana malam ini menyaksikan turunnya al-Quran al-Karim yang membimbing manusia yang berpegang dengannya ke jalan yang mulia dan mengangkat ke darjat yang mulia. Umat Islam yang mengikuti sunnah Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam tidak akan memasang tanda-tanda tertentu dan tidak pula menancapkan  anak-anak panah untuk mengingati malam ini, akan tetapi mereka akan berlumba-lumba untuk bangun di malam harinya dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah subhanahu wa ta'ala.

   Antara waktu berlakunya Lailat al-Qadr sebagaimana diriwayatkan oleh Rasulullah bahawa malam tersebut berlaku pada malam 21,23,25,27,29 dan akhir malam bulan Ramadan.[1]

   Imam Syafi'i berkata: "Menurut pemahamanku. wallahu'alam, Nabi sallallahu'alahi wasallam menjawab sesuai yang ditanya, ketika ditanyakan kepada beliau: "Apakah kami mencarinya di malam ini?", Beliau menjawab: "Carilah di malam tersebut".[2]

   Pendapat yang paling kuat terjadinya malam al-Qadr itu pada malam terakhir bulan Ramadan berdasarkan hadits 'Aisyah radhiallahu'anha, dia berkata Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam ber'iktikaf di 10 hari terakhir di bulan Ramadan dan Baginda bersabda:
"Carilah Lailat al-Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari yang terakhir pada bulan Ramadan".[3]
Jika seseorang terasa lemah atau tidak mampu, janganlah sampai tertinggal daripada tujuh hari yang terakhir kerana riwayat daripada Ibnu Umar, (dia berkata): Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda:
"Carilah di sepuluh hari terakhir, jika tidak mampu maka jangan sampai terluput tujuh hari sisanya".[4]
   Telah diketahui dalam sunnah bahawa pemberitahuan ini adalah kerana perdebatan para sahabat radhiallahu'anhum. Dari Ubadah bin Shamit radhiallahu'anhu, ia berkata: "Rasulullah sallallahu'alahi wasallam ke luar pada Lailat alQadr, ada dua orang sahabat berdebat, Baginda bersabda:
"Aku keluar untuk mengkhabarkan kepada kalian tentang Lailat al-Qadr, tapi ada dua orang berdebat hingga tidak bisa lagi diketahui bilanya: mungkin ini lebih baik bagi kalian, carilah di malam 29,27,25 (dalam riwayat lain: 7, 9 & 5)"[5]
   Telah banyak hadits yang mengisyaratkan bahwa Lailat al-Qadr itu pada sepuluh hari terakhir, yang lainnya menegaskan, di malam ganjil sepuluh hari terakhir.

   Hadits yang pertama sifatnya umum sedang hadits kedua adalah khusus, maka riwayat yang khusus lebih diutamakan dari pada yang umum, dan telah banyak hadits yang lebih menerangkan bahawa Lailat al-Qadar itu ada pada tujuh hari terakhir bulan Ramadhan, tetapi ini dibatasi kalau tidak mampu dan lemah, tidak ada masalah, dengan ini cocoklah hadits-hadits tersebut tidak saling bertentangan, bahkan bersatu tidak terpisah.

Kesimpulannya, carilah Lailat al-Qadr pada 10 malam yang terakhir iaitu pada malam yang ganjil (21,23,25,27,29) dengan perbanyakkan ibadah serta doa meminta keampunan daripada Allah jalla wa 'ala. Sekiranya tidak mampu mencari pada 10 malam terakhir maka carilah pada malam ganjil tujuh hari terakhir iaitu 25,27,29. Selamat beramal, wallahu'alam.


Sumber dan Rujukan:

- Sifat Puasa Nabi pdf

[1] Pendapat-pendapat yang ada dalam masalah ini berbeza-beza, Imam al-Iraqi  telah mengarang satu risalah khusus diberi judul Syarh al-Shadr Bidzikri Lailat al-Qadr, membawa perkataan para ulama' dalam masalah ini.

[2] Sebagaimana dinukil al-Baghawi dalam Syarhus Sunnah, 6/386.

[3] Hadits riwayat Bukhari, 4/225 dan Muslim, 1169.

[4] Hadits riwayat Bukhari, 4/221 dan Muslim, 1165.

[5]  Hadits riwayat Bukhari, 4/232.




No comments:

Post a Comment