Tuesday, August 21, 2012

Bernikahlah Wahai Pemuda !!!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


Selepas tamatnya bulan Ramadan, datang pula bulan kegembiraan umat Islam iaitu Syawal. Ketika umat Islam ramai yang bergembira menyambut hari raya tidak dilupakan juga bagi yang bakal mendirikan rumah tangga. Insya-Allah penulisan ini ditulis atas sebab kebosanan, semoga sahabat-sahabat yang bujang dapat ambil manfaat. :)

Dari 'Abdullah bin Mas'ud radhiyallahu'anh, bahawa Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda:
"Wahai pemuda. barangsiapa antara kamu yang telah sanggup untuk bernikah maka hendaklah dia bernikah. Kerana dengan bernikah itu akan menundukkan lagi pandangan (matamu) dan membentengi faraj (mu). Dan barangsiapa yang belum mampu maka hendaklah dia berpuasa, kerana puasa itu adalah merupakan pendinding". (Shahih Bukhari:1905, Muslim:1400 dan lain-lain)
Hadits di atas merupakan nasihat serta petunjuk Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam kepada para pemuda untuk bernikah sekiranya mampu. Bagi yang tidak mampu (menahan syahwat) hendaklah ia berpuasa. Inilah antara peringatan Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam kepada para pemuda yang mempunyai penyakit dalam diri.

Kemampuan yang dimaksudkan ialah memberikan mahar (mas kahwin), menyediakan tempat tinggal dan memberikan nafkah. Ini sebagaimana yang termaktub dalam al-Quran, sama-sama kita hayati firman-Nya:
"Berikanlah mahar (mas kahwin) kepada wanita-wanita (yang kamu nikahi) sebagai satu kewajiban". (an-Nisaa':4)
"Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu tinggal". (at-Thalaaq:6)
"Kaum lelaki itu adalh pemimpim bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebhagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka". (an-Nisaa':34)
Walaupun begitu, sebahagian pemuda yang memberikan alasan untuk tidak bernikah anntaranya, 'tidak cukup duit', 'ibubapa tidak bagi kahwin awal', 'nak cari yang lagi cantik' dan sebagainya. Ini antara punca sebab berlakunya penzinaan serta seks bebas dalam kalangan remaja. Bagi yang miskin tetapi mampu cukuplah sekadar yang mampu dengan memberi mahar (mas kahwin) yang ringan, tempat tinggal yang sederhana dan memberi nafkah sekadar yang mampu. Kaya dan miskin adalah perkara yang berubah-ubah, adakalanya sekarang kita kaya mana tahu kemudian harinya kita miskin pula. Inilah putaran hidup seorang manusia di muka bumi Allah ini. Allah subhanahu wa ta'ala berfirman:
"Dan nikahkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu dan orang shalih daripada hamba-hamba sahaya kamu yang lelaki dan hamba-hamba sahaya kamu yang perempuan. Dan jika mereka miskin, nescaya Allah akan memberikan kemampuan kepada mereka daripada sebahagian kurniaan-Nya. Dan Allah maha luas (pemberiannya) lagi maha mengetahui". (an-Nur:32)
Bagi sesiapa yang benikah Allah ta'ala akan memberikan kurniaan-Nya dengan kemurahan rezeki dan kekayaan jiwa. Dalam suatu hadits shahih diterangkan ada seorang sahabat yang hendak menikahi seorang perempuan namun dia tidak dapat memberikan mahar kerana terlalu miskin, bahkan mahar (mas kahwin) yang terbuat daripada cincin besi pun dia tidak memilikinya, lalu Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda:
 "Pergilah (bawalah perempuan ini) kerana sesungguhnya aku telah kahwinkan engkau dengan perempuan ini dengan (mahar) apa yang ada padamu (yang engkau hafal) daripada al-Quran". (Shahih Bukhari:5126 dan Muslim:1425)
Hadits di atas sebagai bukti bahawa cukuplah sekadar al-Quran sebagai mahar (mas kahwin) bagi yang mampu bernikah tetapi miskin. Para wanita juga perlulah mengurangkan mahar (mas kahwin) bagi memudahkan para lelaki untuk masuk meminang. Sekali lagi diperingatkan dengan hadits Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam:
"Sesungguhnya antara keberkatan perempuan itu ialah senang meminangnya, ringkas maharnya dan mudah rahimnya". (Diriwayatkan oleh Ahmad, Ibnu hibban dan al-Hakim. Riwayat al-Hakim dishahihkan oleh az-Zahabi, manakala riwayat Ahmad dan Ibnu Hibbab dihasankan oleh Syu'aib al-Arna'uth)
Dan Allah ta'ala telah memberikan harapan yang besar bagi para pemuda yang menikah kerana ingin memelihara diri daripada perkara haram. Daripada Abu Hurairah radhiyallahu'anh, Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda:
"Tiga orang yang sudah pasti mendapat pertolongan Allah, mujahid yang berperang di jalan Allah, seorang budak yang berusaha menebus (membayar) dirinya dan seorang lelaki yang menikah kerana ingin memelihara diri". (HR at-Tirmidzi:1665, an-Nasai:3120, Ibnu Majah:2518 dan lain-lain. Imam at-Tirmidzi mengatakan hadits ini hasan)
 Buat para syabab yang masih bujang apa yang ditunggu lagi. Jangan dijadikan alasan untuk menghalang perkara yang baik kecuali bagi yang tidak mampu. Para wanita juga harus bersedia serta mengurangkan mahar (mas kahwin) agar memudahkan pemuda-pemuda untuk masuk meminang. Memudahkan pernikahan merupakan satu sunnah. Sekiranya ada salah dan silap harap dapat ditegur. Barakallahu laka wabaraka 'alaika wa jama'a bainakuma fi khair, selamat pengantin baru bagi yang bakal mendirikan rumah tangga diucapkan. Wallahu'alam.


No comments:

Post a Comment