Friday, August 31, 2012

Katakan TIDAK Pada SYI'AH!!!

 بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


Syi'ah bermaksud golongan, atau kelompok dari segi bahasa. Dari segi istilah pula ialah setiap orang yang setia kepada 'Ali bin Abi Thalib dan Ahl al-Bait radhiyallahu'anhum sehingga ia menjadi gelaran yang khusus kepada mereka.

Antara faktor yang masyhur tetubuhnya golongan syi'ah ialah peranan 'Abdullah bin Saba' seorang Yahudi yang berpura-pura memeluk Islam untuk menghancurkan Islam daripada dalam. Syi'ah juga adalah golongan yang suka mencaci para sahabat yang bukan Ahl al-Bait bahkan mengkafirkan mereka. Allahul musta'an.

Antara pendapat imam-imam besar tentang syi'ah ini:

1. Imam Malik bin Anas rahimahullah pernah ditanya tentang Rafidhah (syi'ah). Jawab beliau: "Janganlah engkau berkata-kata dengan mereka dan jangan engkau meriwayatkan daripada mereka kerana sesungguhnya mereka merupakan pembohong". (Minhaj as-Sunnah 1/161, Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyah)

2. Sufyan ats-Tsauri rahimahullah pernah ditanya oleh seorang lelaki tentang orang-orang yang mencaci Abu bakar dan 'Umar, lalu beliau menjawab: "Orang itu telah kafir kepada Allah yang maha besar". (Siyar 'Alaam an-Nubala' 7/253, Imam az-Zahabi)

3. Imam Ahmad bin Hanbal pernah ditanya oleh anaknya, Abdullah bin Ahmad, tentang orang yang mencaci Abu bakar, 'Umar dan 'Aisyah, lalu beliau menjawab: "Menurutku dia tidak berada dalam Islam". (as-Sunnah 1/493, al-Khallal)

4. Imam asy-Syafi'i rahimahullah berkata: "Aku tidak pernah melihat seorang pun ahli bid'ah yang lebih pembohong dalam pengakuannya dan penyaksiannya selain daripada Rafidhah (syi'ah)". (al-Ibaanah al-Kubra 2/545, Ibnu Baththah)

5. Imam al-Bukhari rahimahullah berkata: "Aku tidak peduli (sama saja bagiku) apakah aku solat di belakang seorang Jahmiyah dan seorang Rafidhah atau aku solat di belakang Yahudi dan Nashara. Jangan memberi salam kepada mereka dan jangan menjenguk mereka dan jangan saling menikahi mereka dan jangan menghadiri (jenazah) mereka dan jangan dimakan sembelihan mereka". (Khalqu 'Af'aal al-'Ibaad hal. 25)

Inilah antara kalam daripada imam-imam besar Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah tentang syi'ah. Insya-Allah untuk lain kalinya ana akan cuba menulis tentang kesesatan syi'ah. Semoga apa yang dilakukan bernilai 'ibadah oleh Allah jalla wa 'ala. Berhati-hatilah dengan syi'ah. Wallahu'alam.

Ini ada ebook yang ditulis oleh Ustaz Hafiz Firdaus 'Abdullah tentang "Pengenalan kepada Syi'ah Rafidhah":


~Selamat Membaca~ ^_^




No comments:

Post a Comment