Saturday, September 8, 2012

Aqidah Syi'ah 1

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


Untuk artikel-artikel sebelum ini ana sudah menceritakan tentang kalam ulama-ulama tentang syi'ah serta penyelewengan syi'ah. Insya-Allah untuk kali ini ana akan berkongsi tentang aqidah yang diimani oleh kelompok syi'ah ini.

Terdapat tiga i'tiqad yang diimani oleh golongan syi'ah ini antaranya ialah Raj'ah (رجع), at-Thiinah (الطينة) dan Taqiyyah (تقية). Seringkali yang biasa kita dengar hanyalah taqiyyah dan yang dua lagi mungkin jarang-jarang atau tidak pernah kita dengar. Takrifan dari segi bahasa ketiga-tiga ini ialah:

-Raj'ah (رجع) bermaksud kembali atau pulang.
-At-Thiinah (الطينة) bermaksud tanah.
-Taqiyyah (تقية) bermaksud berpura-pura atau mengatakan sesuatu bukan yang diyakini.

Ana hanya akan menerangkan salah satu saja daripada tiga aqidah syi'ah untuk artikel kali ini iaitu raj'ah (رجع). 

Berkata al-Mufid: "Telah sepakatnya mazhab Imamiyah telah terjadinya raj'ah (رجع) di kebanyakan para orang yang telah mati".[1] Iaitu (mereka yang dimaksudkan dengan raj'ah ini) bangkitnya penutup imam-imam mereka, yang bernama al-Qaaim (القائم) pada akhir zaman. ia keluar daripada bangunan di bawah tanah, lalu menyembelih seluruh musuh-musuh politiknya dan mengembalikan kepada syi'ah hak-hak mereka yang dirampas oleh kelompok-kelompok lain sepanjang masa (yang telah berlalu).[2]

Berkata Sayyid al-Murtadho dalam kitab Masail an-Nashiriyah: "Sesungguhnya Abu Bakar dan Umar disalib  pada saat itu di suatu pohon pada zaman al-Mahdi (imam mereka yang kedua belas) yang mereka beri nama Qaaim 'Ali Muhammad (penegak keluarga Muhammad) dan pohon itu pertamanya basah sebelum penyaliban, lalu menjadi kering setelahnya".[3]

Berkata al-Majlisi dalam kitab Haq al-Yakin daripada Muhammad al-Baqir berkata: "Jika al-Mahdi telah keluar maka sesungguhnya ia akan menghidupkan 'Aisyah Umm al-Mukminin dan ia melaksanakan (menjatuhkan) hukum had (hudud) ke atas diri 'Aisyah".[4]

Kemudian bagi mereka pemahaman raj'ah ini berkembang dan mengatakan (berlakunya) raj'ah (kembali hidup) seluruh orang syi'ah dan imam-imam mereka. Aqidah khurafat ini mengungkapkan rasa dengki yang tersembunyi dalam diri mereka yang mereka mengungkap rasa dengki itu dengan cerita dongeng seperti ini. Dan adalah keyakinan ini merupakan sarana (jalan) yang diambil oleh orang-orang Sabaiyah (pengikut Abdullah bin Saba) untuk mengingkari hari akhirat.[5]

Demikianlah sikap syi'ah laknatullah terhadap para sahabat dan isteri Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam sehingga sanggup mereka-reka cerita untuk memburuk-burukkan para sahabat dan isteri Baginda sallallahu'alaihi wasallam. I'tiqad yang mereka imani ini bertentangan dengan i'tiqad Ahl as-Sunnah wa al-Jama'ah. Mereka juga mengingkari akan adanya hari akhirat yang terdapat dalam rukun iman yang kelima. Rasulullah juga pernah bersabda:[6]

"Janganlah kalian mencaci para sahabatku! sekiranya seseorangdaripada kamu menafkahkanemas sebesar gunung Uhud sekalipun,tidak akan sama ganjaran yang dilakukan oleh mereka walaupun secupak mahupun setengah".[7]

Ini merupakan dalil bahawa sahabat radhiyallahu'anhum ajma'in adalah sebaik-baik umat jangan sewenang-wenangnya kita sebagai umat Islam mengikuti sikap golongan syi'ah laknatullah ini, insya-Allah untuk lain kali ana akan menerangkan pula tentang dua lagi aqidah yang diimani oleh syi'ah (Taqiyyah dan at-Thiinah). Wallahu'alam. ~Katakan Tidak Pada Syi'ah~

Nota Kaki:

[1] Awaail al-Maqaalaat oleh al-Mufid, hal. 51.

[2] Al-Khuthuth al-'Ariidhah oleh Muhibbudin al-Khatib , hal. 80.

[3] Awaail al-Maqaalaat oelh al-Mufid, hal. 95.

[4] Haqul Yakin oleh Muhammad al-Baqir al-Majlisi, hal. 347.

[5] Komen penterjemah oleh Muhammad Elvi Syam.

[6] Komen penulis.

[7] Shahih Bukhari: 3470 dan Muslim: 2541.





No comments:

Post a Comment